Saturday 16 November 2013

RENDAH HATINYA



Rasulullah adalah seorang yang sangat elok akhlaknyadan sangat agung wibawanya. Akhlak beliau adalah Al-quran sebagaimana yang di tuturkan ‘ Aisyah ia berkata, “akhlak Rosulullah adalah Al-quran. “(riwayat Muslim.
Beliau juga pernah bersabda,
“ sesungguhnya aku di utus untuk menyempurnakan akhla yang mulia.”
Salah satu bentuk ketawadhuan Rosulullah adalah; beliau tidak suka di puji dan di sanjung secara berlebihan. Dari umar bin khatab, ia berkata rosulullah pernah bersabda,
“ jangan kamu sanjung aku (secara berlebuhihan) sebagai mana kaum Nasrani menyanjug Isa bin Maryam alaihi salam secaraberlabihan. Aku hanyalah seorang hamba Allahdan Rosulnya.”
(Riwayat Abu Dawud)
Dari Anas bin Malik ia bekata:” ada beberapa orang memangil Rosulullah sambil berkata “ wahai Rosulullah, wahai orang yang terbaik dari anak yang terbaik di antarakami dan dri anak junjungan kami.” Rasulullah segera menyegah seranya bekata:
“wahai sekalian manusia. Katakanlah sewajarnya saja! Jangan sampai kamu di gelincirkan setan. Aku adalah Muhammad hamba Allah dan rasulnnya. Aku tidak sudi kamu angkat di atas kedudukan  yang di anugrahkan Allah Subhanahuwataala kepadaku. “ (Riwayat An- Nisai)

No comments:

Post a Comment